Decolonizing participatory education as a strategy to train doctors who promote changes

Authors

  • Lairtes Chaves Rodrigues Filho Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad Central del Paraguay Pedro Juan Caballero, Amambay, Paraguay. https://orcid.org/0000-0002-4547-3333
  • Leonardo Viniegra Velázquez Hospital Infantil de México Federico Gómez, Instituto Nacional de Salud, Ciudad de México, México

DOI:

https://doi.org/10.59085/2789-7818.2022.41

Keywords:

educación participativa, educación médica, colonialismo

Abstract

Abstract

In June 2021, the Medical Bulletin of the Children's Hospital of Mexico Federico Gómez published the article "Colonialism and Medical Education: educare o educere?", whose authorship is signed by Leonardo Viniegra-Velázquez. It is not the first writing of the professional on the subject of medical training. More than a decade has provided pertinent and disruptive reflections on the practices of teaching in the career. In addition to promoting careful analysis of the curriculum and the role of medical training institutes in Latin America, the author establishes criticism as a necessary instrument to resist and confront the passive model of colonizing reproduction that the medical student pursues. There is a need to establish a participatory model of education in medical training, which values experience and contact with the patient, establishing as a focus the person and not the interests of the market, so that the appreciation of traditional cultures and knowledge, mutual cooperation and human progress is reached. Medicine, as well as education, must be established as an instrument of reflection, criticism and freedom.

Keywords: participatory education, medical education, colonialism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lairtes Chaves Rodrigues Filho, Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad Central del Paraguay Pedro Juan Caballero, Amambay, Paraguay.

Mgtr. en Comunicación (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brasil), MBA y Especialista en Lengua Portuguesa y Linguística Aplicada, Licenciado en Letras (Universidade Estácio de Sá, Brasil) y Comunicación Social. Graduación en curso en Ciencias Biológicas con énfasis médicas (Centro Universitario Internacional, Brasil) y Medicina.

Leonardo Viniegra Velázquez, Hospital Infantil de México Federico Gómez, Instituto Nacional de Salud, Ciudad de México, México

Médico especialista por la UNAM (México), Doctor en Educación, ha formado parte de instituciones de salud, educativas y científicas. Dedicado a la investigación y a la docencia por más de 40 años, ha profundizado sobre problemas epistemológicos, teóricos y prácticos de la educación, la salud y el quehacer científico. Autor de cerca de 200 artículos y 12 libros. Coordina las Unidades y Laboratorios de Investigación biomédica del Hospital Infantil del México Federico Gómez.

References

(1) OMS. Organización Mundial de la Salud. Constitución de la Organización Mundial de la Salud [Documento en línea]. Disponible en: https://apps.who.int/gb/bd/PDF/bd47/SP/constitucion-sp.pdf

(2) Leonardo Viniegra-Velázquez. Colonialismo y educación médica: ¿educare o educere? Boletín Médico del Hospital Infantil de México. DOI: 10.24875/BMHIM.200000234.

(3) Leonardo Viniegra-Velázquez. La crítica y la educación médica: hacia un conocimiento liberador. Parte I. Boletín Médico del Hospital Infantil de México. 75, 2018. DOI: 10.24875/BMHIM.18000080.

(4) Leonardo Viniegra-Velázquez. La crítica y la educación médica: hacia un conocimiento liberador. Parte II. Boletín Médico del Hospital Infantil de México. 76, 2019. DOI: 10.24875/BMHIM.18000081.

(5) Leonardo Viniegra-Velázquez. La educación en nuestro tiempo: ¿competencia o aptitud? El caso de la medicina. Parte II. Boletín Médico del Hospital Infantil de México. 74, 2017. DOI: 10.1016/j.bmhimx.2016.08.004.

(6) Leonardo Viniegra-Velázquez. Aptitudes y educación médica en tiempos oscuros. Parte II. Investigación en Educación Médica. 7, 2017. DOI: 10.1016/j.riem.2017.05.004.

(7) Leonardo Viniegra-Velázquez. Aptitudes y educación médica en tiempos oscuros. Parte I. Investigación en Educación Médica. 6, 2017. DOI: 10.1016/j.riem.2017.05.003.

(8) Leonardo Viniegra-Velázquez. La educación en nuestro tiempo: ¿competencia o aptitud? El caso de la medicina. Parte I. Boletín Médico del Hospital Infantil de México. 74, 2017. DOI: 10.1016/j.bmhimx.2016.08.003.

Published

2022-08-02

How to Cite

Chaves Rodrigues Filho, L., & Viniegra Velázquez, L. . (2022). Decolonizing participatory education as a strategy to train doctors who promote changes. Epicentro - Revista De Investigación Ciencias De La Salud, 2(3), 20–26. https://doi.org/10.59085/2789-7818.2022.41

Most read articles by the same author(s)